Istodor de sfirsit de saptamina: ponturi, socuri, aventuri

Categorii: Omul. Interviu, cine este uichendistul? ce vrea el?

aurora-liiceanuAzi, Aurora Liiceanu, psiholog, psihanalizeaza  calatorul. De ce calatorim? De ce shopinguim? De ce ne-ntoarcem un gadgeturi acasa? De unde obsesia intoarcerii la natura? si alte, alte asemenea maruntisuri esentiale pentru omul care pleaca de-acasa si vrea ca lumea sa i se astearna la picioare. MIINE, de la ora 14, pe hotnews, Aurora Liiceanu si uichendistul se vor confrunta in idei, dispute privind mitologiile actuale.

Calatoria-curiozitatea de a vedea ce-i in curtea vecinului

Romanul calator: subconstient de tirgovet

NU este ciudat că toţi care sunt exilaţi sunt atraşi de capitale?

Lumea shopinguieşte pentru că prin consum se simt importanţi

Nu suport ideea de a amesteca shopinguiala cu profesionalul

INTERVIUL AICI:

De ce calatoreste omul?

  • Cred că omul călătoreşte pentru că nu vrea metafizic să cunoască lumea sau să-şi cunoască limitele adaptării – ăşia sunt puţini – ci pentru că este curios ce este în curtea unui vecin mai îndepărat. Călătoria de interes a comerciantului este una şi călătoria celui care se plictiseşte şi vrea similuare externă este altul.

De ce calatoreste romanul?

  • Românul călătoreşte ca să se dea mare în discuţii, să arate ce mult a umblat, să cumpere lucruri mai ieftine, adică cu un subconştient de tîrgoveţ sau să bifeze muzee pentru că aşa dă bine, fiind spălat la cap de valori.NUumarfa umană contează – adică să vezi oamenii, să te uiţi la ei, să stai pe o terasă şi să faci pe observatorul, ci marfa fizică.

Unde-i identitatea omului intr-o calatorie?

  • Omul în călătorie este întâi el, apoi naţia lui şi apoi cel care intră în contact cu alteritatea.

aurora-liiceanu-1De ce e nevoie sa bifeze cultura, multa cultura cind acum este netul, sint siteuri, etc?

  • Pentru că încă realul este o categorie diferită de virtual. Dar, încet, încet pozele par să înlocuiască realul. Turismul pe internet este unul de poze, de parcă ar fi publicitate a unei agenţii de voiaj, dar nimic altceva.

De unde obsesia intoarcerii in natura?

  • Dintotdeauna relaţia cu natura este fascinantă, pentru că natura este ceva despre care el simte că îl depăşeşte. Ţăranul care mi-a zis că “nu vrea să ia liftul ca să ia părtunjelul” simte că este handicapat odată ce este departe de natură. El se bazează pe natura milostivă care-i dă ceva, nu pe magazine unde dacă este viscol nu vine marfă.

De unde nebunia de a-ti baga mina in gura crocodilului, de a minca ciini in china? asta pt. obsedatii care fac emisiuni teve.

  • Se poartă o întoarcere la natură de tip sălbatic. Este o învăţare a unui survival la limită, ca şi cum vine sfîrşitul lumii. Este un sindrom Guiness book,

De ce exista Paris in subconstientul romanesc?

  • Parisul este pentru români, dar cred că şi pentru alţii un univers al libertăţii absolute, al libertăţii de a fi acolo deşi nu eşti de acolo, a senzaţiei că cineva te acceptă, a faptului că te apropii de ceva ce ţi-ai dorit dar nu vei avea niciodată. Parisul este ca o lampă la care oamenii se apropie ca fluturii.Pentru că Parisul are o istorie a subconştientului colectiv. nu numai european. NU este ciudat că toţi care sunt exilaţi sunt atraşi de capitale?

De ce shopinguieste lumea?

  • Lumea shopinguieşte pentru că prin consum se simt importanţi. Oamenii fericiţi nu consumă, zice Beigbeder. Pentru că având multe obiecte te simţi puternic şi uiţi că eşti un nimic. Oamenii au de ales între a avea ceva în cap sau multe lucruri, obiecte. Obiectele se văd, se arată, se discută, preţuri, avantaje, modtă, firme.

De ce-si cumpara gadgeturi de pe unde umbla?

  • Pentru că trăirea din călătorie, adică “tu în lume, în alt loc” este simbolic obiectul cumpărat. Cumperi de pe stradă ceva care când te uiţi la el în vitrină eşti tu unde ai fost.

Ce-i o calatorie cu avionul?

  • Un act de curaj pentru unii, ideea că eşti modern, utilizând mersul nu cu piciorul, pentru că îţi umfli pieptul şi te plimbi fals relaxat prin aeropartele lumii.

Dar cinci stele? cui folosesc cinci stele?

  • Doar celor care spun în discuţii despre vacanţele lor all inslusive şi faptul că s-au ataşat unei categorii visate de ei.

21_e52074544b5c5e2e7009e3b9219c675aUnde ati calatorit in lumea mare? De ce calatoriti?

  • Nu am călătorit cu conserve şi miloagă în Occident pentru că nu mi s-a dat voie. Am călătorit după 90 dar profesional şi mi s-au încurcat în cap hotelurile şi aeropoartele. Nu suport ideea de a amesteca shopinguiala cu profesionalul, cred că o călătorie trebuie să fie focusată.
  • Dar, astăzi cine pleacă profesional – şi oriunde se acceptă shopinguiala ca activitate implicată în programul de lucru – găseşte timp să alerge ca nebunul spre magazine. Este o epidemie recunoscută. SE pleacă cu bagaj puţin şi se întorc ca ţăranii care au plecat la oraş să facă cumpărături.

Taguri , , , .
Aboneaza-te la feed-ul RSS sau citeste articole similare din lista de mai jos (daca exista).

42 comentarii

  1. Comentariu scris de Stefan
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 10:11 am

    Cred ca doamna Liiceanu se gandea numai la un anumit tip de calator in interviul asta si ar fi trebuit sa nu generalizeze. Sunt oameni care atunci cand calatoresc devin cu adevarat ei insisi pentru ca schimband mereu mediul, reusesc sa identifice mai bine acele trasaturi constante ale personalitatii lor. Eu m-am cunoscut mult mai bine calatorind si cred cu tarie in valoarea formativa a calatoriei. Ca roman si ca om care a avut ocazia sa schimbe cateva vorbe cu doamna Liiceanu, cred ca raspunsul la intrebarea “de ce calatoreste romanul?” este nedrept. Nu ma regasesc in acest raspuns si am intalnit foarte multi romani la fel ca mine…dar pentru a-i cunoaste, trebuie sa calatoresti…

  2. Comentariu scris de bogdan
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 10:17 am

    Cred ca sunt putin cam reduse parerile dnei psiholog. Poate acum 5-10 ani era cazul calatorilor de shopping si care bifau inca o destinatie faimoasa buna de discutat la bere cu amicii- dar cred sincer ca lucrurile s-au schimbat, cred ca sunt oameni si la noi care calatoresc pt a cunoaste alti oameni, cu o alta identitate culturala, care nu se duc pt muzee si cladiri faimoase ci pt contact social.

  3. Comentariu scris de Cineva
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 11:05 am

    Cred ca generalizarile din acest text sunt total hazardate. Concluziile sunt reductioniste, iar explicatiile vagi. E pacat ca unii “distinsi” intelectuali blameaza atat de mult (la general) romanii.

  4. Comentariu scris de logoss
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 11:12 am

    cam depasite parerile si presupozitiile dnei Liiceanu.
    prin acest interviu, dansa si istodor au reusit un superb duet al frustratilor… fiecare intrebare si raspuns sunt patrunse de ignoranta si malitiozitate.
    itr-adevar, romanii se urasc unii pe altii…si au de ce.

  5. Comentariu scris de Daniel
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 11:13 am

    Stiti, oamenii au obisnuita sa-i judece pe ceilalti prin prisma propriei personalitati.

    Eu cred ca doamna Liiceanu se prezinta pe sine insasi aici … Eu nu ma prea recunosc. Deloc. Nu cred ca are rost sa ma apuc sa insir cu ce nu sunt de acord (sau, macar, nu mi se potriveste mie si inca catorva zeci – sute de Romani cu care m-am intalnit prin calatoriile mele pe alte meleaguri), ar fi o alta psihnaliza care, chiar daca as fi indreptatizit s-o fac, ar fi usor contestabila din cauza lipsei unei anumite calificari academice.

    Poate ar fi bine si interesant pentru domnia sa sa mai stea de vorba si cu alti oameni, mai “simpli” si nu atat de marcati de “intelctualismul” lor superior dar prefacut modest. Romanii intalniti de mine pe aiurea in lumea asta si in locuri unde poate nici nu visati (caci sigur nu doriti sa calatoriti acolo) au o verticalitate pe care poate ca acasa n-o avem … O demnitate a actiunilor si atitudinii impusa de faptul ca Poporul nostru este judecat prin tine si prin actiunile tale (tu fiind unicul reprezentant). De multe ori am calcat pe mine pentru ca trebuia sa reprezint/reprezentam ceva mandru si demn si corect. Si sa stiti ca eu chiar ma simt relaxat pe orice aeroport (bineinteles, dupa chek-in), fie ca este vorba de CDG din Paris sau 4 Fevereiro din Luanda, si chiar nu simt nevoie sa-mi “umflu pieptul” un fata unor omeni care nu difera de mine decat prin culoarea pasaportului …

  6. Comentariu scris de Daniel
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 11:18 am

    Perfect definit. O singur obesrvatie: senzatia mea este ca “distinsii” ajung pana la insulta. Gratuita!

  7. Comentariu scris de Dr(y) Gin
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 11:20 am

    Nu cred ca este prea hazardata expunerea doamnei Liiceanu. Cred ca antecomentatorii mei fac parte dintr-un club mai ….”select” care apreciaza altceva decat shoppingul si s-au simtit frustrati de aceasta alaturare …”vulgara” cu turismul. Dar discutia este mult mai extinsa si surprinde multe lucruri de care nu suntem constienti. Personal cred ca sunt foarte putini oameni (nu numai romani) care sa calatoreasca din alte motive decat cele expuse. Dar, deh, vanitatea noastra de superiori calatori ai lumii nu ne permite sa vedem si paiul din ochiul nostru :)

    Off-topic – Va rog frumos, in limita timpului disponibil, sa corectati cele cateva greseli typo din text! Marturisesc ca si eu mai gresesc dar una e intr-un comentariu insignifiant si alta in textul principal :) Ca semn de respect pentru cei doi parteneri de dialog si pentru limba romana, cel putin.

  8. Comentariu scris de Pablo
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 11:46 am

    Sunt de acord cu parerile celor de mai sus privind faptul ca nu trebuia generalizata tipologia atat de mult. Poate nu si cu formularile. Asta poate ca sunt si eu un calator care este pus in aceeasi oala cu majoritatea. Insa eu gasesc ceva foarte curios: de ce mai toate articolele in publicatii online au numai comentarii negative? O fi continutul excesiv de comercial si parerile ce starnesc controverse? Am ajuns sa nu mai citesc asemenea articole cu scopul de a ma informa, din pacate. Le citesc doar din greseala cand sunt pacalit de titlu.

  9. Comentariu scris de Cineva
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 12:07 pm

    Intr-adevar, parerile de mai sus (dar mai ales modul de exprimare) mi se par si mie insultatoare.

    Cred ca poporul roman (de fapt, in general, orice popor) are nevoie de incurajari, stima de sine, recunoasterea si promovarea valorilor sale (atat istorice, cat si culturale). Discutia poate fi foarte complexa, dar cred ca fara cele de mai sus e absurd sa asteptam marea si sarea de la romani.

    As face doua paralele:
    – in criza economica, piata are nevoie de optimism (chiar daca exagerat in anumite momente), altfel nu si-ar reveni niciodata
    – un copil (si asta Doamna psiholog o stie foarte bine) are nevoie de incurajari si incredere, nu de atacuri brutale asupra stimei de sine; cred ca populatia actuala a Romaniei poate fi vazuta ca un copil in curs de dezvoltare (avand in vedere deceniile de comunism si cele doua de tranzitie)

    Sunt in perfect acord cu parerea ta:
    “O demnitate a actiunilor si atitudinii impusa de faptul ca Poporul nostru este judecat prin tine si prin actiunile tale (tu fiind unicul reprezentant)”
    Dar pentru asta, trebuie sa fim constienti ca poporul nostru nu este cel mai mizer dintre toate (poate dimpotriva); din pacate insa, lipsa de speranta si stima de sine este promovata intens si continuu prin toate mediile de comunicare, de catre toate categoriile de persoane

  10. Comentariu scris de Adina
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 12:41 pm

    As fi preferat sa nu citesc asta si sa nu descopar de cita suficienta si aroganta e capabila doamna psiholog Liiceanu. Si zic “domna psiholog Liiceanu”, nu “psihologii romani”, if you get my drift.

  11. Comentariu scris de ioana
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 1:38 pm

    ce prostie, doamne iarta-ma. imi pare rau ca am citit pana la capat. mi-e si lehamite sa comentez, sunt silita insa sa remarc, pentru a nu stiu cata oara, ca eu nu pot avea nimic in comun cu psihologii astia care “psihanalizeaza”

  12. Comentariu scris de uiflorin
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 1:49 pm

    Nu ma regasesc deloc in profilul expus de doamna Liiceanu. Calatoresc pentru a vedea si descoperi, oameni, locuri, gastronomie, istorie, frumuseti naturale. Ocazional merge si un shopping, pentru ca marfa este mai ieftina decat in Romania, simt practic, nu neaparat simt de targovetz, cum zice doamna psiholog. Nu ma fotografiez prin locurile pe unde umblu, ci fotografiez locurile respective si oamenii. Cred ca tiparul expus aici se aplica romanilor parveniti din clasa de mijloc, ce au dat de bani si cred ca merita mai mult decat conditia pe care o au, ce aspira sa sara peste clase instantaneu, oameni fara educatie, fara gust, ce nu cunosc doua vorbe intr-o limba de circulatie internationala, ce calatoresc in trening de 300-400euro, ce nu sunt in stare sa se descurce decat in gasca de 3-4 familii si a caror distractie este hahaitul permanent, bautul si mancatul peste masura la all-inclusive. Nu sunt in stare sa ceara o bere daca nu e pusa la autoservire. Mi-e rusine si scarba in acelasi timp cand dau de astfel de specimene, e plin de ei peste tot. Au trecut de Bulgaria in urma cu 3-4 ani, au bifat Turcia (marfa, la aia au baut fiecare cate o sticla de whisky la liber cand a vrut muschiul lor), au avansat la Grecia, chiar si la insule (era sa ma calce un X5 cu numar de Bucuresti in Corfu), urmeaza Tenerife si Azore, Barcelona probabil nu merita. Probabil ca merg si in Tunisia, daca au auzit de ea, ca e cald cand la noi e zapada. Dupa ce bifeaza toate astea isi iau bilete pentru Dubai, ca e marfa ieftina acolo. In fiecare iarna se duc la cumparaturi la Viena, parcheaza pe trotuar si se iau la bataie cu baietii veniti sa le ridice masina, apoi fac un regulamentar stop la Pandorf outlet. Ce misto e sa ai bani, frate, sa fii shmecher si sa vezi toata Europa, in trening!

  13. Comentariu scris de roxana
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 2:00 pm

    Eu cred ca Dna. Liiceanu greseste cel putin intr-o anumita privinta: oamenii nu sunt atrasi de capitale din cauza nu stiu carei fascinatii inexplicabile ci pur si simplu aleg marile capitale din ratiuni perfect valabile.
    Eu de exemplu am emigrat si am ales o mare capitala a Europei ( Madrid) cu toate ca imi place mult mai mult Barcelona sau Valencia sau Malaga. De ce am ales Madridul? Din ratiuni total practice:
    1 – ca emigrant te poti integra mult mai bine intr-o mare de emigranti si-n general marile capitale sunt un amestec de emigranti din diverse colturi ale lumii
    2 – ca emigrant e mai usor intr-o mare capitala pentru ca oamenii sunt mai deschisi si mai lipsiti de idei preconcepute deci = integrare mai usoara
    3 – mai multe locuri de munca deci = mai multe posibilitati de integrare
    4 – mai multe facilitati ( asociatii destinate informarii si oferirii de ajutor pentru imigranti)
    Si mai pot continua …
    Deci cand oamenii aleg o anumita locatie e dupa un calcul matematic, punand in balanta avantajele si dezavantajele si la final aleg in functie de beneficiile ce i le pot aporta respectiva alegere.

  14. Comentariu scris de roxana
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 2:13 pm

    Ah, si mi se pare un pic ciudat ( ca sa nu zic snobism) faptul ca, indiferent de in limba romana exista sau nu un cuvant echivalent pentru notiunea ce vrea sa o exprime, foloseste mult prea mult termeni preluati din engleza, adaugandu-le terminatiile habituale romanesti ( romanizandu-le ca sa zic asa… :) De unde moda asta (as putea zice “fashionul asta”, nu?) de a folosi cuvinte din alte limbi, distorsionandu-le ca sa para romanesti, cand e mult mai simplu sa folosim propriii nostri termeni care exprima la fel de bine aceeasi idee…
    Ex: shopinguiala => a face cumparaturi
    a fi focusata => a se centra asupra unei idei
    all inclusive => totul inclus

  15. Comentariu scris de Pablo
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 2:23 pm

    @uiflorin cu trening si punga :)

  16. Comentariu scris de Alienor
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 3:45 pm

    Brrrrr.. un interviu – haiku iesea mai poetic si mai interesant. Poate a fost un interviu rapid, pe genunchi, pe messenger.. doamna Liiceanu se grabea, speram sa revina cu detalii sau nuantari.

    Altfel.. rigiditate, reductionism, judecati de valoare de invatatoare miop-frustrata cu rigla in mina, complex de superioritate care merge de minuta cu fratele sau geaman, complexul de inferioritate. Intrebata ce a facut, ne spune ce NU a facut incearcand o detasare de o anumita categorie, de o cultura minora, de taranul ajuns la oras. Confuzie, neclaritate (”natura este ceva despre care el – cine??? – simte ca îl depăşeşte”), banalitati.

    Dna psiholog e prea dezaprobatoare pentru un om presupus impartial, cultivat si inteligent care cauta substratul .. Din pacate nivelul, decent sau chiar bun in alte materiale, nu transpare in acest interviu… Eugen Istodor o intreaba ce a facut, doamna A.L. spune ce NU a facut, incearca vehement o detasare de o anumita categorie. De la un interviu despre calatorie ne am trezit cu o revarsare de detalii despre shopinguiala (bad, bad shopper :-)

    Da-i incolo de cumpoaraciosi, parca aici era vorba despre ce l-a bucurat pe fiecare unde a fost, ce mama lui Jung !

  17. Comentariu scris de sergiu
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 4:02 pm

    Aceasta doamna pare sa fie frustrata, cu ochelari de cal, pozeaza ca la midlife crisis, si inca nu stie ca sa analizeze comportamentele in contextul lor social. O tatza de pe marginea drumului care foloseste cuvinte mari, vagi, pe care le-a invatat pe de rost. Rusine.

  18. Comentariu scris de sergiu
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 4:05 pm

    si ia sa vedem noi ce publicatii in reviste internationale are aceasta ….

  19. Comentariu scris de Alienor
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 4:12 pm

    N-as cadea nici in extrema ailalta, nu e neaparat vorba de articole publicate, uichendist nu face selectia dupa un asemenea “pedigree”. Era vorba doar – fiindca aveam de-a face cu un intervievat intelectual si presupus destupat la minte – sa depasim locurile comune si frustrarile internalizate de popor mic si necorespunzator. Sau macar sa le explicam, nu sa ne asezam iar pe coji de nuca :)

  20. Comentariu scris de raz
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 4:26 pm

    ce-i romanasilor, doare cu oglinda in fatza ?!

  21. Comentariu scris de madison , jimmy
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 5:16 pm

    Eugene încă puţin şi vom lua.. masa: http://www.dinnerinthesky.ro/ro/evenimente-dinner in the sky-2.htlm

  22. Comentariu scris de Dr.Vladimir Rusu
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 5:34 pm

    Total de acord !

  23. Comentariu scris de Alienor
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 5:53 pm

    Inainte de “shopeur” :) dna Liiceanu nu a amintit de turistul roman de imediat dupa 90 speriat, umil, neindeminatic si complexat, care nu mai vazuse in viata lui un supermarket, paine in tipla, un dressing sau un wc cu buton. Nu a vorbit nici despre faptul ca vacantele, calatoriile in masa sunt un fenomen destul de “tinar”, cam de aceeasi varsta cu industrializarea si tehnologia [trenuri, avioane sa]. Noi am cam ratat o buna perioada de cultura turistica, in vremea cand comunistii tocmai ne spalau pe creier si pe libertate. Daca tot psihanalizam, sa vedem istoricul.. pacientului :-)

    Alta discutie misto ar putea fi despre ceea ce unii psihologi numesc “riturile de inversiune” care apar la turisti: intelectualul merge sa pescuiasca sau sa construiasca adaposturi improvizate, saracul face pe bogatul, bogatul dimpotriva pe vagabondul anonim; transgresiunea aparentelor sociale, poti sa te joci, corsetul nu te mai stringe, nimeni nu se mai incrunta, te joci, te reinventezi.
    Si despre curiozitate, autonomie si constructia de sine; si cautarea celuilalt.. poate in partile astea de Europa ne-a mai ramas o ramasita din amintirea familiilor de 40 persoane si ne cautam semeni pe peste tot.. Despre reprezentarile mentale si intilnirile cu obiectul fanteziei.

    Cit despre latura de self esteem, validare de sine sau a propriei vieti prin calatorie (sau/si inclusiv prin povestit si dat mare), credca este uman si destul de general, nu nu e numai la romani, sa fim seriosi :-)

  24. Comentariu scris de john
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 6:54 pm

    Nasol doamna!! sa nu stiti diferenta intre “poza” si “fotografie”….trist chiar….! Ati facut un doctorat in USA…ati citit literatura universala…..ati multe si multe….DAR ATI MAI INTALNIT UNDEVA INTR-O LIMBA SA SE FOLOSEASCA TERMENII ANAPODA??? ….si eu citesc in cateva limbi,insa N-AM pomenit sa foloseasca nimeni termenii intortocheati!!! Ba din contra toata lumea stie ce inseamna “A POZA” “a pose”, “eine Pose” usw……….Penibil doamna!

  25. Comentariu scris de Iris
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 7:52 pm

    Ia sa analizam un pic:
    1. D-na AL a facut un studiu longitudinal (min 5 ani) cumva si astea sunt rezultatele? Pardon, asta nu este o revista stiintifica deci se poate scrie si altfel. Si atunci de ce s-a pus psiholog A. Liiceanu si nu simplu AL….ca pana la urma urmei sunt pareri personale.
    2. La intrebarea de ce calatoreste omul, a incercat o definitie si a fost totusi blanda pt ca a incercat sa nu generalizeze, i-a pus un pic pe categorii. In schimb la intrebarea de ce calatoreste romanul numai pareri negative. A facut dansa experiente atat de frustrante, a cunoscut numai aceasta categorie de romani turisti? Pacat ca nu i-a intalnit si pe cei care sunt altfel…eu am intalnit multi.
    3. In rest… la asa intrebari, asa raspunsuri. La intrebarea “De ce sopinguieste lumea” (brrrrr, ce urat suna) ma asteptam sa dea un raspuns mai profesionist mai ales ca in ultimul timp se vorbeste de tulburarea cumpararii compulsive (ICD- Impuls control disorders). O spun manualele de specialitate.
    4. Si uite asa si in acest articol s-a cam amestecat “sopinguiala cu profesionalul” vorba d-nei psiholog

  26. Comentariu scris de inlocsadorm
    Publicat la data de 17.3.2010, ora 8:20 pm

    doamne , maica precista !

  27. Comentariu scris de Alex V
    Publicat la data de 18.3.2010, ora 2:19 pm

    Eu cred ca D-na Liiceanu (ca multi alti intelectuali romani) traieste in trecut; practic ceea ce spune D-na Liiceanu oglindeste parerea domniei sale despre societatea romaneasca in ansamblu. Este o privire de ansamblu multe prea simplista, care ignora tocmai clasa medie care a calatorit cel mai mult si care chiar are o alta parere despre natura decat snobii pe care ii descrie D-na liicaenu. Ei fac din esecul lor un esec al intregii Romanii. Exista totusi aceasta clasa de tineri romani pe care D-na Liiceanu o ignora sau, poate, nu a observat existenta ei. Aceasta clasa va fi cea care va conduce Romania in viitorul mediu/apropiat. Datorita naturii vom scapa de relicvele trecutului si de ideile lor prea putin progresiste si prea mult imbacsite de vaicareala, neputinta.
    Generatia D-nei Liiceanu a adus Romania aici unde este acum; aceasta generatie poarta toata vina si vor s-o arunce pe ‘comunisti’ in trecut, pe ‘manelisti’ in prezent, tineri neintelesi in viitor. Tinerii de azi sunt exact produsul societatii pe care generatia Liiceanu a condus-o si educat-o. A dat gres destul de mult. Dar nu poti da vina mereu pe comunisti, tineri, rusi, maghiari, apa de ploaie, soare, americani etc. Din cand in cand te mai uiti si in oglinda D-na Liiceanu si iti asumi greselile si limitele. Generatia d-voastra de intelectuali a esuat lamentabil. Va rugam, asumati-va greselile si lasati generatia urmatoare sa invete din greselile celei anterioare si sa construiasca un viitor mai bun acestei tari. Pentru ca un viitor va avea indiferent de cat de pesimisti suntem azi. Dar cum va fi acel viitor, depinde doar de noi.

  28. Comentariu scris de Alex V
    Publicat la data de 18.3.2010, ora 2:20 pm

    Corectie: Ei fac din esecul lor un esec al intregii Romanii. -> se refera la intelectuali romani din generatia D-nei Liiceanu.

  29. Comentariu scris de DANUT MUNTEANU
    Publicat la data de 18.3.2010, ora 4:26 pm

    Daniel, am renuntat sa mai scriu eu, vazand ce ai scris tu.
    Subscriu intrutotul, doamna LIICEANU are o criza de angoasa, probabil… Comentariul ei cu privire la calatoritul cu avionul e antologic : probabil ca distinsa doamna ar merge in AUSTRALIA sau in CANADA pe jos, cu pieptul umflat, si marsaluind. Inca o data, ma regasesc complet in comentariile tale.

  30. Comentariu scris de bitu
    Publicat la data de 18.3.2010, ora 5:42 pm

    Este regretabila mediocritatea pe care a atins-o “elita” intelectualitätii tarii:cit de departe ne aflam de “Rominia bunului simt “! ( a cui ???) Raspunsuri pline de locuri comune, pe alocuri hilare , ce-si pot gasi locul , cel mult intr-un cadru privat.. Si , poate si mai grav, revenirea la acea limba de lemn, chiar daca , aparent, lemnul pare a fi mai de calitate! De ce trebuie sa iesim in public, cind nu avem nimic de comunicat ?

  31. Comentariu scris de liliana
    Publicat la data de 18.3.2010, ora 5:50 pm

    se adevereste: cei care nu prea calatoresc, nu stau toata ziua pe net sa citeasca chiar si chestii interesante. si chiar nu ei sunt minoritarii :) )).

  32. Comentariu scris de Bitu
    Publicat la data de 18.3.2010, ora 7:09 pm

    Revin: pomeneam acea “limba se lemn”. In comunism, sub o cenzura totala, organizata de stat, ea,acea limba de lemn, avea rolul de ” a ascunde”!
    Dimpotiva, astazi, cind aceasta forma de cenzura a disparut, “noua limba de lemn” DESVALUIE! Ea desvaluie lipsa cenzurii individuale, desvaluind astfel lipsa de angajare autentica, lipsa raspunderii pentru pentru atitudini sau luari de pozitie clare in problemele esentiale ale societatii! Aceasta nu este insa o problema lingvistica, ci una morala!

  33. Comentariu scris de NicuG
    Publicat la data de 19.3.2010, ora 12:49 pm

    Am citit si interviul si cea mai mare parte din comentarii. Am fost o singura data afara. Si nu fiindca nu pot s-o fac. Ii intreb pe cei care au comentat daca au auzit de “stima de sine”. Probabil ca de acolo izvorasc negarile lor.

  34. Comentariu scris de Irina
    Publicat la data de 19.3.2010, ora 1:36 pm

    Sunt dezamagita.
    Psihanaliza de buzunar, doamna Liiceanu. Elitism ieftin. Paris Hilton in varianta spoita in nuante de intelectualism. Etichetari meschine, clasificari puerile.
    Daca ar fi sa trag o concluzie despre dvs. doar citind acest interviu, as zice ca sunteti intepenita in lumea dvs. nemuritoare si rece. As mai zice ca sunteti sclava unui ego de mari proportii si ca nu aveti capacitatea de a nuanta.
    Trist pentru un psiholog. Orice rol formativ pe care l-ati avea ca intelectual si psiholog este compromis de ura si dezgustul pe care le afisati in tot ceea ce spuneti.
    Dar n-am sa trag o astfel de concluzie, in speranta ca veti reveni intr-o zi cu niste texte mai potrivite realitatatii asa cum este ea, pestrita, nu redusa la alb si negru, cum ati decis dvs. s-o vedeti de la inaltimea palatului de clestar care va da acest sacaitor complex de superioritate.

  35. Comentariu scris de MB
    Publicat la data de 19.3.2010, ora 9:13 pm

    : -)
    shoppinguiala – pt ca defineste o noua atitudine, fata de produs. A face cumparaturi defineste o atitudine organizata , rationala, lista.
    focusata – zic o scapare in stil cioranian
    all-inclusive – in tonul de sclipoceala pe care a incercat sa o sublinieze in atitudinea turistului roman , asa cum il vede ea.

    Nu inteleg insa agresivitatea dusa la extrem din unele comentarii, cu atacuri ad personam.
    E parerea dumneaei, si meseria dumneai e de a face teorii si de a si le testa, reformula. Nu da verdicte. Daca nu esti de acord, vii cu argumente contra, nu “pulverizezi” inamicul. Wrong place. Asta o faci la consola.

    Nici eu nu sunt de acord cu unele din spusele de mai sus, si daca s-a amarat asa de mult in concluzii e poate si vina societatii in care traieste, o societate care te tine legat in subzistenta, in sabloane, in rotiri interminabile in cerc.

  36. Comentariu scris de aristobulus
    Publicat la data de 20.3.2010, ora 10:33 am

    @

    m-a deceptionat doamna Liiceanu. O gasesc roasa de frustrari, dezinteresata, plictisita, plafonata, dezabuzata. Cum sa spui asa ceva despre calatori si calatorii? Sa-i bagi pe toti la gramada, sa faci niste observatii asa de puerile? Cultura dumisale pare luata de pe google in cel mai fericit caz.

  37. Comentariu scris de michelle
    Publicat la data de 31.3.2010, ora 10:37 pm

    Ha ha ha! Daca nu te regaseai, nu te basicai asa! Inca o data! Ha ha ha!

  38. Comentariu scris de Alexandru Voiculescu
    Publicat la data de 31.3.2010, ora 10:40 pm

    It is better to say nothing and be thought a fool than to open your mouth and remove all doubt.

  39. Comentariu scris de Ana
    Publicat la data de 2.4.2010, ora 11:49 am

    Un psiholog nu are voie sa fie snob si rauvoitor. Doamna Liiceanu s-ar intelege de minune cu o artista contemporana de-a noastra care gandeste si ea ca la inceputul anilor 90

    http://fantastic-dl.blogspot.com/2009/08/alexandra-croitoru-photographer-romania.html

  40. Comentariu scris de Carmen
    Publicat la data de 22.9.2010, ora 9:11 pm

    Am avut o revelatie in aceasta vacanta, descoperind cateva interviuri ale d nei Liiceanu.Si am continuat sa citesc entuziasmata…pana aici…cand am simtit nevoia sa precizez: de cate ori am calatorit am fost impresionata placut de numarul mare de tineri romani care vin la studii sau sa munceasca sau sa traiasca in Franta, copii normali, frumosi, simpli, curati si demni. Sunt mandra de aceasta noua populatie a Romaniei care se adapteaza si care stie ce vrea, care isi doreste sa traiasca corect si decent la nivel european. Acestia sunt copiii care au schimbat fata Romaniei, sa nu uitam traumele la care ne-au supus comunistii, si la care inca suntem supusi in tara, sa invatam chiar daca suntem simpli si nu excelam in studii doctorale, sa fim mai toleranti, mai buni, mai transanti.

  41. Comentariu scris de Stefan
    Publicat la data de 4.5.2012, ora 9:47 pm

    Beigbeder e subiectiv. Poate prea mult. Ca multi parisieni de altminteri. Nu e chiar un exemplu de top.
    Cu toti am fost tarani la mijitul secolului. Si asta… si ala trecut. Cu toti am mers la targ in caruta sa ne cumparam una alta.
    O sa invatam cu timpul sa fim si noi demni in voiaje…Rabdare! :)

  42. Comentariu scris de Johnc19
    Publicat la data de 18.5.2014, ora 6:41 pm

    whoah this blog is excellent i really like reading your articles. Stay up the good work! You already know, many persons are looking around for this info, you could help them greatly. bgdeegbdabee

Trackbacks

  1. Azi soare. Diseara ninge? « voxpublica | Platforma de comentarii, bloguri si opinii REALITATEA.NET
    17 March 2010
  2. Istodor » Blog Archive » Azi soare. Diseara ninge?
    17 March 2010
  3. Azi soare. Diseara ninge? | e-Opinii.ro | doar opinii... atât! | by George Fedorovici
    17 March 2010
  4. Aurora Liiceanu, psiholog, despre faptele de glorie si mintea de pe urma ale romanului de azi. De ce calatorim? De ce shopinguim? De unde obsesia intoarcerii la natura? Intr-o discutie online pe SmartWoman.ro joi, de la 14.00, impreuna cu uichendist.ro. &
    17 March 2010

Lasa un comentariu


La 220

Aboneaza-te la RSSFii la curent! E gratis! Aboneaza-te prin RSS si citeste articolele in feedreader imediat dupa publicare.

Pub

Comentarii recente

Uichendist pe Twitter

No public Twitter messages.

Youtube, eu tube, noi tube